زمانی که در سال 2007 و در خلال معرفی آیفون نسل اول اپل iPhone OS پرده برداری کرد عملا” بازار موبایلهای هوشمند در اختیار سیمبین و تا حدی ویندوز موبایل (برای گوشیهای سطح بالا) بود. با اینکه بعد از معرفی iOS سیستم عامل اندروید معرفی شد و در کنار سایر سیستمهای عامل مانند Palm OS قرار گرفت اما رضایت کاربران از هیچ سیستم عاملی در حد iOS نبوده است. اما چرا؟


ابتدای امر باید گفت که بحث رضایت از سیستم عامل به چند بعد بر میگردد که بخشی به کاربران عادی و برخی به توسعه دهندگان نرم افزاری بر میگردد. در واقع هر موفقیتی با توجه همزمان به هر دو گروه میسر خواهد بود.

..... برای مشاهده به ادامه مطلب بروید

در حیطه کاربری اغلب کاربران دارای دانش فنی متوسط و پایین در خصوص سیستم عامل هستند و به دنبال ساده ترین و سر راست ترین راه حلها می گردند. از نظر عامه کاربران یک رابط کاربری یا GUI ساده و شسته و رفته در کنار یک سیستم عامل با مدیریت منابع خوب و سرعت کافی ایده ال است.


از نظر برنامه نویسان نیز مهمترین فاکتورها داشتن SDK مناسب برای توسعه نرم افزاری و همچنین وجود کتابخانه غنی از API ها برای به کارگیری در برنامه نویسی و توسعه برنامه ها است. در واقع هر قدر SDK یا همان محیط توسعه نرم افزاری قویتر و دارای مستندسازی و راهنما و مثالهای متعدد و روشن کننده باشد برای برنامه نویسان ایده ال تر است. در کنار این موضوع سیستم عاملی که دارای طیف وسیعی از API های ممختلف با به کارگیری آسان داشته باشد عملا” نیازی به کار کمتری در توسعه برنامه ها دارد زیرا بخشهای اصلی در سیستم عامل به طور پیش فرض وجود دارد و ارتباط خوبی هم بین برنامه ها با محیط سیستم عامل و سخت افزار برقرار است. از این جهت در چنین سیستم عاملی که دارای مستندسازی و محیط توسعه مناسی و کتابخانه غنی است کار توسعه نه تنها آسان است بلکه ارتقاء و همچنین افزودن امکانات جدید به برنامه ها و در عین حال رفع اشکال آنها کار ساده تری است.


شاید باورش سخت باشد اما در حیطه توسعه نرم افزاری SDK فراهم شده برای توسعه برنامه های iOS که XCode نام دارد دارای چنان مستندسازی است که یک برنامه نویس هیچ کمبودی احساس نمی کند. در عین حال سیستم عامل iOS در حل حاضر دارای کتابخانه ای وسیع از API ها است که تعداد و تنوع آنها از نسخه PC ویندوز 7 نیز بیشتر است! تقریبا” میتوان گفت برای هر چیزی در iOS می توانید API پیدا کنید.


این سیستم عامل با توجه به اینکه کتابخانه کاملی از API ها دارد و در عین حال قوانین App Store امکان استفاده از Private API را محدود کرده است، در عمل دارای پشتیبانی عالی از برنامه در نسخه های مختلف سیستم عامل است. در واقع اگر بگوییم بهترین پشتیبانی در این زمینه در iOS وجود دارد به گزاف سخن نگفته ایم.


در حیطه کاربری نیز اگرچه هنوز iOS تا رسیدن به ایده ال به خصوص در تبلتها راه طولانی در پیش دارد اما نسخه 5 آن کاملترین تجربه ساده را در اختیار کاربران گذاشته است. شاید کاربران این سیستم عامل امکان سفارشی سازی کمی داشته باشند اما واقعیت این است که تعداد گزینه های که کاربر باید در مورد آنها تصمیم بگیرد آنقدر کم است که برای یک سیستم عامل در این وسعت بسیار عالی است.


در سایر زمینه ها هم انگیزه توسعه دهندگان برای وورد به این سیستم عامل بالاست. زیرا هم کنترل برنامه ها توسط اپل برای برنامه نویسان یک لایه اطمینان ایجاد می کند و هم میزان فروش برنامه ها و درآمدزایی در اپ استور بالاست.


همین راه اکنون توسط گوگل (البته با تاخیر و خروج از مسیر فراوان) در حال پیگیری است. ویندوز موبایل یا اکنون ویندوز فون نیز تا حدی در جلب برنامه نویسان موفق شده است اما تا رقیب اندروید و iOS شدن راهی طولانی در پیش دارد. شاید اتحاد نوکیا و میکروسافت به زور هم که شده بتواند این سیستم عامل را تا حدی به بازار هل بدهد.